Dag 1 - resan dit

På fredag morgon gick vi upp och åt frukost, packade det sista, tog mig en cider och begav oss till Centralstationen där jag sa hejdå till Adam och hoppade på Arlanda express. Väl framme på Arlanda möts jag av en lång kö till incheckningen för Emirates där jag blir ståendes i över en timma. När jag väl checkat in och gått igenom säkerhetskontrollen köpte jag en baguette och mer eller mindre tryckte i mig eftersom gaten skulle stänga om 55 minuter. Jag beger mig mot gaten och möts av en passkontroll som kändes som en mardröm, kön dit var oändligt lång med oerhört många människor med för lite personal på plats så kön rörde sig väldigt långsamt. I denna kön stod jag över en timma och kände paniken i hela kroppen då klockan blir 13.55 à gaten stänger. Jag lyckades med lite charm gå före i kön så jag kunde springa sista biten i hopp om att jag kommer med flyget, jag lyckades! Det var flera som var sena pga. den långa kön så flyget blev istället försenat och lyfte vid 14.40. Tiden på flyget till Dubai gick rätt fort med god mat, rödvin och film, satt och pratade med en kille som satt bredvid mig. Det visade sig senare att han hette David, och skulle vidare till Shanghaii och hade som jag några timmar att fördriva på flygplatsen i Dubai. Vi landar 22.30 lokal tid (20.30 svensk tid), där bestämmer jag och David oss för att hålla ihop och ta oss någon öl. Vi satte oss på Heineken bar och fördrev tiden, David var snäll att bjuda - snällt. Vi sa hejdå när han skulle med sitt flyg en timma tidigare än mitt, direkt efteråt började jag bege mig mot min gate som visade sig vara rätt långt bort. Jag blir skickad ner och skojar med mannen som jobbar att jag var rätt tidig, då säger han att jag faktiskt är sen och att bussarna bara går en gång i halvtimmen till gaten. Jag blev vidare skickad till ett väntrum som var helt tomt, tillslut kom en buss och körde mig till gaten, jag hann även här då klockan blev 03.30. Hade rätt roligt för mig själv när jag insåg att jag är otroligt lugn, kanske lite för lugn med tanke på att jag inte var så långt ifrån att missa flyget en andra gång. Trots lite motgångar så kunde jag inte låta bli att skratta högt och gå med ett flin på läpparna, det är en fantastisk känsla att stå på egna ben i ett främmande land där jag inte har någon. 

 

Nu sitter jag på ett café/matställe i Gordons bay där det finns internet, sitter och skypar lite med Adam! Får berätta lite mer nästa gång men allt är bra och alla människor här verkar helt underbara. Imorgon ska vi lära oss Xhosa språket, spännande! Nu stänger snart stället så måste dra. Bye!!!

 
 

Kommentarer:

1 Hanna:

wow Isabelle!!!!! ser helt magiskt ut! shit vad duktig du är som fixade flygningarna och allt med, massa kram!!!!

Svar: Haha med mycket tur! Allt har gått jätte bra! 😊
Isabelle Ladeborn

2 Ida :

Haha det är bra att va lugn! Det löser sig alltid då på nått magiskt sätt :) bra att du är framme nu! Uppdatera oss ofta! Puss och kram <3

3 Anton:

Hehe va skönt att du är väl framme!

4 Isak :

vilken start! Tur att det gick bra :) ha nu en bra resa! Blogga ofta! 👍kramar

Kommentera här: